Od tego roku dzieci w polskich górach musza jeździć w kaskach. Ten przepisu... »
Nawet najwspanialszą przygodę można sobie zepsuć... »
To, że góry potrafią być niebezpieczne wie... »
Choć pijany narciarz jest bardzo niebezpieczny dla siebie i innych na stoku -... »

Jak wybrać sprzęt narciarski?

Jakie wybrać narty? Dziś z reguły jeździ się na  carvingach czyli nartach, które mają szeroki dziób i piętę, poniższe zasady należy stosować tylko w przypadku kupna takich właśnie nart.

Fot.: Ubrania, narty i sprzęt narciarski.



Przy kupnie nart zwróć uwagę na:
- twardość desek,
- odpowiedni dobór do wzrostu i wagi
- promień skrętu oraz geometrię czyli taliowanie
- dobry stan techniczny

Pamiętaj o kilku prostych zasadach:
- im narta krótsza tym łatwiej się nią steruje. Niektórzy instruktorzy proponują nawet rozpoczęcie nauki na bardzo krótkich nartach o długości ok. 1 metra (tzw. shorties)
- im większa waga - tym większa długość narty
- miękkie narty łatwiej wchodzą w skręt przy małych prędkościach, powinni więc używać ich narciarze początkujący i rekreacyjni
- twardymi nartami ciężko się skręca przy małej prędkości i bardzo dobrze trzymają się na lodzie - są przeznaczone dla narciarzy bardzo doświadczonych, zawodowców

Uproszczony schemat doboru narty do wzrostu
kobiety - wzrost +0 do wzrost +15 cm
mężczyźni - wzrost + 5 do wzrost + 20 cm

Dobór długości narty w zależności od umiejętności i wieku

-Początkujący - długość równa wzrostowi minus 10 cm
-Narciarze jeżdżący ostrożnie i rekreacyjnie - długość równa wzrostowi
- narciarze jeżdżący stylem fun curving - długość równa wzrostowi minus 20 do 30 cm, ekstremalnie taliowane lub shorties
- narciarze jeżdżący sportowo (race carving) - długość równa wzrostowi plus 5 -10 cm, lekko taliowane,
dzieci - początkujące: wzrost minus 10 cm, małe dzieci - długość 70-80 cm, dzieci wyszkolone- długość równa wzrostowi, dzieci jeżdżące sportowo - długość równa wzrostowi plus 10 cm.

• Podstawowe typy nart zjazdowych:

- narty wyczynowe gigantowe – narty dla osób o wysokich umiejętnościach technicznych, służące do ścigania się. Charakteryzują się dużym promieniem skrętu, w zależności od narty od 22 do 28 m*.

- narty wyczynowe slalomowe – występujące w dwóch wersjach: Slalom Race i Slalom Extreme, przy czym race mają nieco większy większy promień skrętu i są twardsze. Uznawane są za narty uniwersalne, przeznaczone zarówno mniej jak i bardziej doświadczonych narciarzy. Ich promień skrętu wynosi 9 – 16 m

- narty race-carve – zapewniają szybką jazdę i łatwe wejście w skręt cięty. Narta wybacza pewne błędy, jest dość twarda a jej promień skrętu sięga 16 - 24 m

- narty allround-carve – narty uniwersalne o promieniu skrętu 14 - 24 m

- narty cross-carve (freeride) – dość szerokie z mocno zaokrąglonymi przodami narty dla osób jeżdżących poza wyznaczonymi trasami - na muldach, w żlebach i w puchu. Są wytrzymałe na wszelkie zgięcia i skręty zarówno wzdłużne jak i poprzeczne. Promień skrętu przekracza 20 m.

- narty easy-carve – dla początkujących. Są bardzo miękkie, a więc nie warto na nich jeździć na lodzie i przy większych odchyleniach. Promień skrętu:14 - 24 m.

- narty fun-carve –  przeznaczone do ekstremalnego wykładania się na śniegu, zabawy i zawodów fun-carvingowych. Zwykle jeździ się na nich bez kijków. Promień skrętu: 9 m

- shorty i beeg foot – narty o długości ok. 1 m., które wybaczą narciarzowi niemal każdy błąd. Promień skrętu: 4 m.

* Krawędź narty carvingowej stanowi wycinek łuku okręgu o pewnym promieniu. Natomiast promień okręgu, który utworzy przedłużenie krawędzi (czyli nasz ślad) nazywa się promieniem skrętu narty. Podawane przy poszczególnych nartach promienie ich skrętu są wartością orientacyjną - w rzeczywistości można wykonywać mniejsze lub większe promienie skrętów.

• Na co zwrócić uwagę przy kupnie nart używanych?

- sprawdź czy narty nie są pęknięte lub w poważny sposób rozwarstwione.
- sprawdź czy śruby mocujące wiązanie nie są poluzowane, co może świadczyć o zerwaniu gwintu i konieczności naprawy serwisowej

• Jakie dopasować wiązania?

- Bezpieczne wiązania powinny wypinać pod różnymi kątami na boki i do góry
- Przed przypięciem nart i pierwszym zjazdem należy udać się do serwisu narciarskiego, gdzie w zależności od wagi, długości buta i naszych umiejętności, serwisant ustawi wypięcie.
- wiązania posiadają skalę regulacji - dla dzieci regulacja powinna zawierać się w przedziale od 1 do 5, a dla młodzieży i dorosłych od 2,5 do 10, przy czym cyfry na skali wypięcia nie odpowiadają wadze narciarza. Są to jednostki międzynarodowej miary DIN

• Jak wybrać kijki?

- Pamiętaj o następującej zasadzie: jeśli kij odwrócisz i złapiesz w dłoń poniżej talerzyków, powinien zgiąć rękę pod kątem prostym

• Jak wybrać buty?

- Buty dzielą się przede wszystkim na twarde i miękkie. Twarde modele, pod względem konstrukcji i materiału mogą wiele wytrzymać, więc używają ich bardzo dobrze jeżdżący narciarze. Choć bardzo dobrze "trzymają" stopę podczas zjazdu trudno jednak jeździć w nich bez przerwy wiele godzin - nasze stopy po prostu tego nie wytrzymają. Tymczasem buty miękkie zapewniają komfort jazdy, choć z drugiej strony nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy. Są najlepszym rozwiązaniem dla osób początkujących albo jeżdżących rekreacyjne. W ofertach producentów, można jednak wybierać wśród wielu pośrednich modeli, które pozwolą na szybką, wielogodzinną jazdę i dadzą poczucie komfortu. Budy dzielą się również na jednoklamrowe i kilkuklamrowe. Te pierwsze są przeznaczone dla narciarzy rekreacyjnych, o normalnej budowie stopy. Buty kilkuklamrowe są dobre nie tylko dla osób jeżdżących po trudniejszych stokach, lecz również dla narciarzy o niskim podbiciu lub szczupłej łydce.

– but musi dobrze opinać stopę. Aby to sprawdzić włóż nogę do buta i zapnij na środkowy zakres regulacji - nie powinien być ani za ciasny ani za luźny bo często po kilku dniach jazdy but się rozbija i wtedy możemy go jeszcze mocniej zapiąć. Poza tym w trakcie jazdy na wyższych wysokościach często puchną stopy i wtedy trzeba poluzować napięcie
- but powinien być również dobrze dopasowany na podbiciu, tak by nie było luzu
- pięta w bucie musi być unieruchomiona - nie może podnosić się do góry, przynajmniej nie wyżej niż 50 mm.
- łydka jest dobrze opięta, ale również nie za ciasno
- buty mierz w narciarskich skarpetach
- sprawdź czy oba buty dobrze pasują
- buty powinny mieć wkładkę wewnętrzną, którą można wyjąć i wysuszyć po całym dniu jazdy

• Buty często posiadają dodatkowe opcje:
- walk - możliwość wyprostowania skorupy buta podczas chodzenia
- regulacja twardości
- regulacja umieszczenia pięty w bucie
- mikroregulacja na 2 lub 4 klamrach, która umożliwia precyzyjniejsze dopasowanie buta do stopy
- regulacja szerokości łydki
- canting - zmiana pochylenia skorupy buta w lewo lub prawo.

•Jak się ubrać na narty?
- bielizna: termoaktywna czyli zapewniająca ciepło i zarazem odprowadza wilgoć na zewnątrz
- bluza polarowa: powinna być dopasowana do sylwetki
- kurtka: nie może zbyt luźna, najlepiej z podwójnym suwakiem, umożliwiającym rozpięcie z góry i z dołu,z  kapturem i  zapinaną na rzep gardą czyli stójką zasłaniającą dolną część twarzy. Powinna być wykonana z membrany - tkaniny, która przepuszcza na zewnątrz parę wodną, ale nie wpuszcza wody do środka i chroni przed wiatrem. Warto by miała wewnętrzny suwak, umożliwiający wpięcie polaru oraz wywietrzniki
- spodnie: najlepiej z rozpinanymi na całej długości nogawkami, co ułatwia wkładanie butów narciarskich. Powinny mieć tzw. fartuch przeciwśniegowy, który się znajduje na dole nogawki i zabezpiecza przed śniegiem, wiatrem i chłodem. Spodnie również powinny być wykonane z odpowiedniej membrany. Wprawdzie takie spodnie zapewniają wystarczające ciepło jednak "zmarzluchy" mogą włożyć pod nie dodatkowo kalesony albo getry termoaktywne. Są one sprzedawane zwykle w komplecie z podkoszulkiem.
- skarpetki
- rękawiczki - pięciopalcowe, wykonane z nieprzemakalnego materiału. Powinny mieć wzmocnienia oraz zapinane na rzepy paski regulujące. Bardziej zaawansowane modele są zaopatrzone w wycieraczki do gogli czy zagarek, który oprócz wskazywania czasu, pokazuje wysokość punktu, z którego narciarz zaczyna zjeżdżać i tego, w którym kończy zjazd. To urządzenie rejestruje również średnią prędkość zjazdu, liczbę wykonanych skrętów w lewo i w prawo a także wskazuje temperaturę oraz przewiduje stan pogody z sześciogodzinnym wyprzedzeniem
- gogle - powinny szczelnie przylegać do twarzy. Dobre gogle wyposażone są w specjalny system wentylacyjny, który sprawia, że para wodna jest odprowadzana na zewnątrz. Gogle posiadają różną barwę szkieł. Najbardziej polecane są żółto-czerwone, gdyż dają bardzo dobry kontrast przy silnie świecącym słońcu i znacznym zachmurzeniu czy mgle.
- czapka: nieprzemakalna i oddychająca, np. z polaru
- kask: Dobierz idealnie do wielkości głowy. Pod kask można przy mroźnym wietrze założyć dodatkowo cienką kominiarkę z bawełny lub polaru. Pamiętaj jednak, że czapka i kominiarka nie są tożsame i nie zakładaj pod kask czapki.

• Co wziąć ze sobą na narty
-  Krem półtłusty lub tłusty z filtrem ochronnym UV, który będzie chronił przed zimnem, wiatrem oraz słońcem oraz jeśli masz taką możliwość mały termos z ciepłym napojem, gdyż podczas wielokrotnej jazdy wyciągiem można nieźle przemarznąć

• jak bezpiecznie jeździć na nartach:
- sezon zacznij co najmniej dwa tygodnie wcześniej od suchej zaprawy. Jeśli nie masz na to zbyt wiele czasu, postaraj się codziennie robić przysiady - najlepiej co najmniej tyle ile sam ważysz - czyli np. osoba ważąca 65 kg powinna codziennie zrobić co najmniej 65 przysiadów.
- zaopatrz się w kask, zwłaszcza jeśli chcesz jeździć po trudnych stokach
- jadąc na narty samochodem nie wieź odkrytych nart na dachu -drobina soli czy piasku może uszkodzić plastikowe elementy wiązań
- zawsze sprawdzaj aktualne warunki narciarskie i pogodowe
- przed pierwszym zjazdem poświęć chwilę na lekką rozgrzewkę (np. przysiady na nartach, skręty tułowia, rozciąganie nóg, kilka obrotów głową w lewo i w prawo)
- na stoku przestrzegaj międzynarodowego kodeksu narciarskiego.

KALKULATOR DOBORU NART!!!!!

Copyright © 2010 Genesis Consulting
źródło tła